banner

Játsszuk meg az IPO-t?

Szerző:

Sügér iránytű 1.

  – a bejegyzés 2014-ben íródott – 

Játsszuk meg az IPO-t?

Sok cikk és oktatóvideó foglalkozik a fundamentális és a technikai elemzéssel egyaránt, azonban szintén hasznosak lehet pár alternatív kereskedési stratégia is a kereskedési verseny során. Vagy nem. 🙂

Konkrét tippeket nem adunk J ellenben talán hasznos lesz, ha a napi hírdzsungelből kidugjuk a fejünket és kicsit más szemszögből nézünk meg egy-két dolgot.

Játsszuk meg az IPO-t?

Az elmúlt időszak slágertémája egy kínai cég, az Alibaba (amerikai) tőzsdére bocsátása, azaz IPO-ja (IPO = Initial Public Offering) volt. Az IPO rendszerint izgalmas sztori mind a vállalatnak, mind a tőzsdei befektető társadalomnak, hiszen „friss hús” érkezik a piacra. Fontos, hogy az IPO-t megelőző jegyzési folyamatban a kisbefektetők sokszor nem tudnak részt venni, ez esetben inkább az első kereskedési nap nyitóára az érdekes. (Erre jó példa a Facebook-IPO 2012-ből.)

Persze csak a tőzsdén friss hús, hiszen mire eljut a tőzsdéig egy vállalat, rendszerint komoly vállalattá nőtte ki magát. Vagy nem. J A tőzsde ugyanis kiválóan alkalmas a hírverésre és így néhány vállalat pont ezt kihasználva igyekszik új lendületet venni. Az már a sötét oldalhoz tartozik, ha az egész arra jó, hogy pár tulaj ilyenkor szórja ki a meglévő papírjait, (számukra) jó áron és hogy a szegény balekok később szitkozódjanak.

Egyszóval az egyszerű (kis)befektetőnek nincs egyszerű dolga – persze hol van ilyen? Mindenesetre az első kereskedési napon bevásárolni alapvetően kockázatosabb, mint egy már régen tőzsdén lévő cég papírjait vásárolni. Sokkal kevesebb az infó és nincs még grafikon se. A nagyobb kockázat persze nemcsak nagyobb veszteséget, de komolyabb nyereséget is jelenthet, azaz egy hozamversenyben érdekes stratégia lehet az IPO-kra koncentrálni.

Két éve minden lap a Facebook IPO-jától volt hangos, majd jött 2013-ban a Twitter, de az Alibaba még ezeknél is jóval nagyobb összegről szólt: 25 milliárd dollárról. Igen, 25.000.000.000 dollárról. Ez az összeg, amely a befektetőktől az eredeti tulajdonosokhoz (és kisebb részben a vállalathoz) vándorol. Brutális összeg.

Megéri belevenni?

Kereskedési tippet nem adunk, nézzük meg ehelyett a FB és a Twitter árfolyamának alakulását az IPO utáni három hónapban (hiszen a Tőzsdejáték középiskolásoknak hozamverseny is kb. ennyi ideig tart)

Facebook (FB)

A FB-kal kb. 42%-ot bukott volna az a KEBA versenyző, aki nyitóáron megvette volna a részvényeket, majd 3 hónapig tartotta volna.

Twitter (TWTR)

A Twitter viszont 20%-os nyereséget hozott volna.

Ha többéves grafikonokat nézünk, akkor egyébként a FB jobb, mint a Twitter, de sajnos a verseny csak három hónapig tart….

A GoPro-val pedig könnyen lehet, hogy behúzták volna a versenyt, hiszen 114%-os nyereség többnyire elegendő a győzelemhez.

Az összkép vegyes egyébként és természetesen erősen függ a piaci hangulattól. A legutóbbi 100 amerikai IPO jellemzően jól sikerült, de azért komoly bukásokra is akad jó pár példa! http://www.iposcoop.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1545&Itemid=148

(Sok esetben egyébként nem azonnal jön a „feketeleves”, hanem az IPO utáni egy éven beül. Az IPO-ra ugyanis minden vállalat igyekszik szépen felcicomázni magát, de később kiderülhet pár turpisság, vagy egyszerűen kiderül, hogy mégsem olyan szép a történet. Kb. mint ahogyan egy első randin is mindenki szépen mosolyog és udvarias és csak később derül ki, hogy kicsit „zakkant” az illető.)

Ugyanakkor ha nem egy három hónapos „buy&hold” stratégiát alkalmazunk, hanem az IPO napjára, vagy az IPO-t követő 1-2 napra is lehet koncentrálni, ugyanis gyakran előfordul, hogy a részvény árfolyama ezekben a napokban hatalmas sávot jár be és ezen annyit lehet keresni, hogy az ezzel szerzett előny kitarthat akár a verseny végéig.

Maradjunk a közösségi oldalaknál

LinkedIn

Egy nap alatt kb. 20%-os nyereség annak, aki a nyitóáron vett LinkedIn részvényeket. Ha a győzelemhez valószínűleg nem is elég, de arra igen, hogy a többi versenyzőtársat megzavarjuk vele. J

Elrettentésül térjünk vissza a sötét oldalhoz. Az egykori amerikai társ- és szexpartnerkereső FriendFinder Networks 2011-ben debütált a NASDAQ-on. Lehet, hogy nem kellett volna, bár az eredeti tulajok közül azok, akik IPO-áron, vagy annak közelében kiszórták a részvényeiket, nyilván örültek.

A részvények már az első nap 22%-ot estek, majd a részvény esett, esett (néha persze visszapattanásokkal). A céget már nem találjátok meg a tőzsdén….

http://www.iposcoop.com/index.php

http://www.renaissancecapital.com/ipohome/marketwatch.aspx

A kereskedési verseny csak októberben indul, de a regisztráció után azonnal gyakorolhattok a kereskedési felületen

Cikkkategóriák:
Sügér iránytű

Hozzászólások lezárva.